Liliane Fonds benadrukt wereldwijd onrecht onderwijs-lockdown

Liliane Fonds benadrukt wereldwijd onrecht onderwijs-lockdown

11-05-2020 (07:00) - Campagnes

Ter onderbouwing van de nieuwe campagne heeft het Liliane Fonds laten onderzoeken hoe Nederlandse leerlingen het hebben ervaren om in de afgelopen acht weken niet naar school te kunnen. Na een lange periode van lockdown mogen kinderen vanaf vandaag weer gedeeltelijk naar school. In de armste landen van de wereld gaan 9 van de 10 kinderen met een handicap nóóit naar school. Voor hen is de lockdown niet tijdelijk. Onder de noemer ‘levenslange lockdown’ vraagt de organisatie in een door GUC Agency ontwikkelde campagne aandacht voor dit onrecht.
 
Het representatieve onderzoek werd afgelopen week door Team Vier gehouden onder 500 Nederlandse scholieren tussen 9 en 16 jaar met als doel erachter te komen hoe kinderen het ervaren om niet naar school te kunnen. Als jongeren te horen zouden krijgen, dat ze nooit meer naar school zouden kunnen, overheerst een gevoel van verdriet (41%). Andere emoties zijn ongeloof (23%) en bezorgdheid (22%). “Afgelopen weken was ik vaak verdrietig en ik voelde me opgesloten. Ik miste school, mijn juf, nieuwe leuke dingen leren en voetballen met mijn vriendjes op het schoolplein”, aldus een basisschoolleerling. Verder kan 83% van de scholieren zich niet voorstellen nooit meer naar school te kunnen.


een levenslange lockdown

Uit het onderzoek komt naar voren, dat 9 op de 10 scholieren in Nederland school missen. De ironie wil, dat wereldwijd 9 van de 10 kinderen óók heel graag naar school willen, maar dat vanwege hun handicap niet kunnen. Zonder hulp kunnen zij geen onderwijs volgen en zitten daarmee dus in een levenslange lockdown.

Het Liliane Fonds zet zich voor deze kinderen in en zorgt er met behulp van donaties voor, dat er ook voor hen een school opengaat. Nu, méér dan ooit, voelen kinderen en hun ouders, wat het betekent als je niet naar school kunt. Het is dus nú het uitgelezen moment om op dit gevoel in te spelen. Het Liliane Fonds heeft bewust de ’eerste schooldag’ op 11 mei uitgekozen om de onderzoeksresultaten bekend te maken en om nogmaals nadrukkelijk aandacht te vragen en fondsen te werven voor kinderen, die vanwege hun handicap hun leven lang in een lockdown zitten.