De beste (internationale) social distancing campagnes van deze week

De beste (internationale) social distancing campagnes van deze week

27-03-2020 (14:06) - Campagnes

Het slechte brengt tegelijk vaak het goede in de mens naar boven. Hetzelfde geldt voor creativiteit in tijden van tegenslag. Nils Adriaans verzamelde 10‘coronacampagnes’ die laten zien waarom ons vak zo mooi én dienstbaar kan zijn.
 
1. De eerste is van Nike, die deze boodschap net als de fameuze Dream Crazy-campagne met American Football-speler Colin Kaepernick via Twitter lanceerde. Mijn eerste reactie: wow, just wow. Het iconische sportmerk maakt van thuisblijvers echte uitblinkers. Just do it. Prachtig gevonden.
 
2. De tweede is van het bureau Activisita, dat in Los Angeles zit en opgericht is door 2 voormalige ECD’s van Anomaly (dat ook in Amsterdam zit): Paco Conde en Beto Fernandez. Zij pasten social distancing toe op wereldberoemde platenhoezen, waardoor op innemende wijze heel duidelijk wordt gecommuniceerd wat de bedoeling is.
 
3. De derde parel is van de Ierse freelance copywriter Luke O'Reilly voor Guinness. Creative director Herbert Van Hoogdalem schreef er dit over op Facebook: ‘De uiting werd bedacht tijdens een “One Minute Brief Challenge” en ging al viraal voordat Guinness hem zelf gezien had. Terecht, en terecht bewonderd door vele groten in het vak. Dat ben ik verre van, maar ik doe er wel een schepje bovenop: werkelijk fenomenaal, de kunst van het weglaten, en daar dan De Overtreffende Trap Van. #pats #boem #rechttussendeogen’. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
 
4. De vierde corona- of quarantainecampagne is van McCann Tel Aviv, dat vorig jaar al furore maakte met de ThisAbles-campagne voor mensen met een handicap. Deze uiting spreekt voor zichzelf, inclusief het aantal toiletrollen.
 
5. De vijfde campagne is misschien iets minder uniek, maar daarom niet minder raak. De film ‘One Team’ van Budweiser dat het Rode Kruis in Amerika sponsort, doet – in de verte – denken aan Apple’s beroemde commercial Think Different (1997). De copy: This Bud’s for the blues (verwijzend naar de kleding van ziekenhuispersoneel), and the red’s (het Rode Kruis-personeel). De muziek, To Build a Home van The Cinematic Orchestra, doet de rest.
 
6. Van Nederlandse bodem kies ik voor het huzarenstuk dat Roorda en Halal afgelopen week leverden: binnen enkele dagen maakten zij met honderden mensen vanuit huis de campagne met de treffende slogan ‘alleen-samen’ voor de overheid, die gewenst gedrag verder moet aanwakkeren.
 
7. Daarnaast vond ik dit statement en wederom de copy van Boomerang, in samenwerking met merken als Albert Heijn en De Staatsloterij en een aantal mediapartijen (die het initiatief ondersteundn), toch ook heel goed. Ook hier wordt het contrast tussen alleen en samen mooi met elkaar verweven.
 
8. Dan was er in Schotland nog deze campagne van Leith Agency uit Edinburgh. Zij maakten een aantal ludieke coronoverses, om goed gedrag van burgers en werknemers te stimuleren: ‘Wash your hands for the time it takes to read this poem.’ (tekst en beeld onder dut bericht)
 
9. En was er een aantal merken dat morrelden aan hun logo en pay-off, zoals McDonald’s dat de 2 bogeneenstukje uit elkaar zette, en Burger King, dat ‘Home of the Whopper’ veranderde in ‘Stay Home of the Whopper’. De meest charmante vond ik Chiquita, dat zijn logo verspreidde zonder Miss Chiquita, die al ‘naar huis’ was.
 
10. Tot slot wil ik eindigen met een pluim voor merken als Louis Vuitton en Zara die hun fabrieken binnen no time omtoverden om respectievelijk zeep en ziekenhuiskleding te maken. Dat gaat verder dan communicatie en dat is natuurlijk het allerbeste om te doen. Evenals mijn dank uitspreken voor alle anonieme initiatieven die social distancing stimuleren. Zoals dit masker hieronder. Afzender onbekend – al zou het me niet verbazen als er achter deze uiting een Russische trol schuilt.