Chicken Tonight doet 90’s talkshowtijden herleven

19-10-2020 (07:00) - Campagnes

Begin jaren negentig schalde de jingle “I feel like Chicken Tonight, like Chicken Tonight!” door menig huiskamer. Hoewel de campagne slechts een paar jaar werd uitgezonden, staat de melodie met bijbehorende kippendans veel mensen nog scherp voor de geest. In de supermarkt bleef Chicken Tonight altijd een vaste waarde, maar in communicatie acteert het merk sindsdien op de achtergrond. Zwanenberg Food Group, dat het merk recentelijk overnam van Unilever, wil daar verandering in brengen.
 
Jo-Anne van der Laan, marketing manager bij Zwanenberg, licht toe: “Chicken Tonight is een echte publiekslieveling, maar na jaren zonder communicatie is het bij veel mensen niet meer top of mind. Ons doel is dus om het merk weer prominent op de radar krijgen – en op de boodschappenlijstjes. Tegelijk hebben we niet zulke diepe zakken als de Knorrs en de Maggi’s van deze wereld. Daarom hebben we met reclamebureau Alfred gezocht naar een slimme manier om maximaal de aandacht te trekken.”
 

Ook lekker zonder kip

Paul van Kuilenburg, strategy director bij Alfred: “Met impact als uitgangspunt ga je op zoek naar iets opmerkelijks, iets dat bijblijft. Het gegeven dat Chicken Tonight, anders dan de naam doet vermoeden, ook lekker is zónder kip, klonk als een heerlijk uitgangspunt voor een onthoudbare campagne. Die briefing ging er bij creatie dan ook in als kip.” Copywriter Marie-Louise Diekema beaamt dit: “Zo’n tegenstelling heeft iets komisch. En bij het noemen van Chicken Tonight krijgt iedereen sowieso al spontaan een glimlach op het gezicht. Er gaan allemaal luikjes open: de jingle, het dansje, een jaren negentig-vibe… het is eigenlijk een cultmerk en een guilty pleasure ineen. Die ingrediënten brachten ons op het idee om ons verhaal te presenteren in een Jerry Springer-achtige setting.”
 

Lekker potje nostalgie

Het resultaat is een knotsgekke campagne, compleet met jaren negentig outfits, 4:3-beeldverhouding, luidruchtig publiek en security die mensen uit elkaar moet houden. Tijdens een aflevering van de Terry Stinger-talkshow ruziet een koppel over de gewenste bereiding van Chicken Tonight. Tot onbegrip van Marloes wil haar partner Jeroen ook wel eens Chicken Tonight zonder de chicken. Buurvrouw Anja weet daar wel raad mee.
 

Credits

Klant Zwanenberg Food Group / Chicken Tonight
Eindverantwoordelijke klant Jo-Anne van der Laan & Sanne Westdijk
Product Chicken Tonight
Spotlengte 25”
Bureau Alfred International
Strategie Paul van Kuilenburg
Account Irene Spronk & Romy Dekker
Creatie Jan-Willem Smits, Marie-Louise Diekema & Tim Olland
RTV Vittoria Robijns
Productiemaatschappij freddy
Regisseur Michiel ten Horn
Producer Vittoria Robijns
Lighting cameraman/ D.O.P. Tim Kerbosch
Editor Martin Heijgelaar
Post-productie De Grot
Muziek Massive Music
Sound design freddy