Bekijk het Mauritshuis met je oren

25-11-2019 (14:39) - Campagnes

Het Mauritshuis lanceert 21 november een eigen muziekplatform. Het project, bedacht door bureau Natwerk, laat verhalen achter de wereldberoemde schilderijen op een nieuwe manier tot leven komen.
 
Voor ‘Bekijk het Mauritshuis met je oren’ schrijven artiesten nummers over werken uit de collectie van het museum. Zo creëert het museum een almaar groeiende collectie liedjes. Deze liedjes worden steeds gelanceerd vanuit het Mauritshuis zelf tijdens een intiem concert van hun bedenkers. Die ter plekke reflecteren op het maakproces tijdens een interview voor een gemêleerd publiek van pers, Mauritshuis-followers en gelukkige inschrijvers. Hierna zijn de nummers online te beluisteren via Spotify en mauritshuis.nl.
 

Spinvis

Het spits wordt afgebeten door Spinvis (1961) die bij zijn bezoek aan het Mauritshuis in oktober jl. zijn oog liet vallen op het Meisje met de Parel van Johannes Vermeer. ‘’Het ligt voor de hand om hierover een nummer te schrijven. Maar ik deins ook een beetje terug, omdat het zo’n groot en beroemd werk is’’. Tóch durfde hij dé keuze te maken. ’’Eigenlijk is alles een ode aan de dood en de tijd. En wat er tussen in zit is een beetje liefde. That’s it’’ In zijn nummer ‘Parel’ speelt Spinvis in op de raadsels en fabels rondom het iconische werk van Johannes Vermeer uit 1665. Het nummer ‘Parel’ is vanaf vandaag, 22 november, te beluisteren via www.mauritshuis.nl/spinvis en op Spotify en andere digitale streaming playlists, zoals Apple, Deezer.
MEROL & Harrie Jekkers
 
De volgende twee artiesten van ‘Bekijk het Mauritshuis met je oren’ zijn ook al bekend. Het stokje wordt overgenomen door zangeres MEROL, bekend van hits als ‘Hou je bek en bef me’ en ‘Lekker met de meiden’. De zanger-cabaretier van Haagse bodem Harrie Jekkers is de derde song smith in de rij. Met ’t Klein Orkest schreef hij onder meer ‘Over de muur’ en als soloartiest nummers zoals ‘Ik hou van mij’. Maar in de residentie is Harrie Jekkers’ grootste hit natuurlijk het officieuze Haagse volkslied ‘O, o Den Haag’.
 
De campagne bestaat naast de liedjes, events, een speciale landing page (wip) en de Spotify playlist zelf, uit postering en een geplande fb/insta journey en dient als geraamte voor activaties. Bovendien wordt er vanaf de aftrap gewerkt aan een fysieke vinyl-box.
 

Credits

Bureau: Natwerk
Video: RubenPaulRuben
Artist handling: Thomas Bruining