Nieuw bureau Professional Outsiders gaat terug naar de essentie

17-01-2020 (10:17) - Bureaus

‘In het door droeve middelmatigheid getergde, en door data gegijzelde grijze bedrijfsleven mag wel weer wat reuring. Wat vuur. Wat begeisterung. En vooral: wat creativiteit terug’ - zo meldt de website van Professional Outsiders die gisteren werd gelanceerd.
 
Boude uitspraken, maar dat zijn we wel gewend van één van de twee oprichters: Herbert van Hoogdalem. Samen met zijn partner Sanne Witkamp, met wie hij al 7 jaren samenwerkte op ad-hoc basis, besloot hij nog één keer een bureau op te zetten. Maar: wel voor slechts twee dagen per week - hij heeft nog meer te doen.
 
Herbert van Hoogdalem: “Ik word volgende maand 50, dus ik weet inmiddels prima wat ik wél en wat ik niet meer wil, en hoe dat dan zou moeten. Het is geen geheim dat ik ook een grote aversie heb tegen ‘Het Vak’, of de oppervlakkigheid ervan - maar ja: ik word dagelijks gebeld of ik nog beschikbaar ben. Het leek me zonde om dat allemaal te laten lopen, maar ik wil het alleen nog doen op mijn voorwaarden”.
 

huisregels

Die voorwaarden worden dan ook duidelijk gesteld op de site, onder de ‘huisregels’. Zo worden vergaderingen en brainstorms zoveel mogelijk gemeden, gooien ze graag de knuppel in het hoenderhok en wordt er niet gepitched. Ook een duidelijk statement: “We leven in reservetijd, dus we zijn er niet om 24 uur per dag met de zaak bezig te zijn. Of met die van jou. Dat hebben we genoeg gedaan in de eerste fase van onze carrière. Das war einmal. We gaan zorgvuldig om met elke seconde die ons nog rest, en er is meer te doen dan werken alleen. Dat betekent dat we onze tijd superefficiënt indelen. Op dinsdag en vrijdag hebben we onze vaste kantoordagen in Bulb Spaces in Heemstede. Mocht je iets met ons willen bespreken of kennis willen maken, dan ben je dan en daar van harte welkom”.
 

Shift happens

Sanne Witkamp: “Die zucht naar efficiency, naar de essentie, vertaalt zich ook in de 3 proposities die we aanbieden. ‘Hit & Run’ voor snelle en simpele interventies, ‘Devil’s Advocate’ waarmee we second opinions binnen de consultancywereld introduceren en ‘Shift Happens’, een strategy & identitytraject dat desnoods is op te knippen in 4 losse modulen. We richten ons alleen op strategie en creatie, voor executie hoef je bij ons niet aan te kloppen” - vult Witkamp aan.
 
Witkamp rolde na een studie Culturele Antropologie de sales en marketing in, en juist die disruptieve achtergrond maakte haar 15 jaar succesvol als freelance strategisch consultant. “Maar in je eentje heb je nu eenmaal een grens aan het aantal projecten dat je aankunt. Daarnaast is het ook een stuk minder leuk, dus besloot ik te kiezen voor samenwerken met de meest onmogelijke man om dat mee te doen” - lacht ze.
 
Inmiddels werkt Professional Outsiders al voor een groot whiskymerk dat haar marktleiderschap wil consolideren én naar nieuwe wegen zoekt in het door regelgeving beperkte communicatielandschap. Een grote software-ontwikkelaar wordt inmiddels ook geherpositioneerd en er wordt begonnen aan een bijzonder traject waarin behavioral design ingezet wordt om vanuit een oecumenische koepelorganisatie mensen te helpen een nieuwe en minder dogmatische invulling te geven aan religieus leven.
 

Media

Marketing

Economisch