Joe Public Bureau van het Jaar, 5PM wint New Kids on the Block

23-05-2019 (23:00) - Bureaus

Vorig jaar lukte het ze nog niet, maar dit jaar ging Joe Public Take Away Advertising met de hoogste eer aan de haal en werd het zestienkoppige team door de SAN uitgeroepen tot Bureau van het Jaar 2018.  De SAN bekroonde Staasloterij tot Adverteerder van het jaar, de BOB-campagne werd bekroond methet Consisten Acccent. 5PM won het New Kids on the Block Accent. Daarnaast waren er 33 'gewone' Accenten en drie Reclameparels.


Joe Public werd niet alleen Bureau van het Jaar 2018 maar mocht op 23 mei nòg twee keer het podium op voor klant LIDL. In de categorieën Retail en 360 Branding werd een Accent opgehaald voor de case ‘Kordaat dan ben je, dat drink je’. Onderaan dit bericht het complete overzicht  van de 33 Accenten 2018.


Adverteerder van het Jaar

Staatsloterij schopte het (samen met bureau TBWA|NEBOKO) bij de jury tot Adverteerder van het Jaar 2018. De Staatsloterij maakte de afgelopen jaren, na een dieptepunt in 2013, dankzij een ijzersterke campagne waarvan Frekkel als voorlopig hoogtepunt vormt,  een indrukwekkende opmars. Het merk wint met de sympathieke campagne opnieuw het vertrouwen bij het grote publiek.


Consistent Accent

Het Consistent Accent 2018 is voor de inmiddels ruim zeventien jaar lopende campagne BOB, waarvoor met name Reclamebureau Roorda in belangrijke mate heeft getekend. De campagne heeft bij het Nederlandse publiek aantoonbaar en op een sympathieke manier een gedragsverandering teweeg gebracht waar het gaat om alcoholgebruik in het verkeer. De BOB is inmiddels zo ingeburgerd dat het zelfs de Van Dale heeft gehaald.


New Kid on the Block

FONK media en B&BA, initiators van New Kids on the Block, mochten ook dit jaar samen met de winnaar van 2017 (Vertigo 6) weer het SAN Accent in deze categorie uitreiken aan 5PM. Het bureau is in 2018 ontstaan uit het idee dat er enorme kansen liggen voor uitgevers en merken om zich succesvol op YouTube (en in het verlengde daarvan andere social video platforms, zoals Facebook Watch en IGTV) in te zetten. Co-founder Ronen Wolf over het winnen van deze prijs: ‘Om voor zo’n grote groep marcom-professionals het verhaal van 5PM te mogen vertellen is absoluut een voorrecht, waar je als start-up op hoopt!”


3 Reclameparels

30 coryfeeën uit het vak  hebben op 25 april een uitgebreide jurydag gehad om uit de TOP 30 van de eenmalige Jubileum Categorie de 3 campagnes  te selecteren die het ‘SAN Reclameparel Accent’ verdienen. Albert Heijn (Supermarkt manager), Calvé Pindakaas en Centraal Beheer zijn volgens de jury vol zwaargewichten de kampioenen van de afgelopen dertig jaar.


Dit zijn de 33 SAN Accenten 2018


In FONK 260 (verschijnt op 29 mei) blikken we met interviews en overzichten terug op de winnaars van het SAN Jubileumjaar. Mis hem niet! Teken  in op een gratis kennismakingsabonnement van 3 maanden.


Media

Marketing

Economisch