Dutch Marketing Diversity Fund van start met 17 brancheorganisaties

01-07-2020 (21:02) - Bureaus

Zeventien brancheorganisaties hebben Dutch Marketing Diversity opgezet, met een fonds en programma om – samen met alle bedrijven actief in het vakgebied – diversiteit en inclusiviteit structureel en meetbaar te verbeteren.
 
Oprichters zijn de brancheorganisaties ADCN, bvA, DDMA, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, Esprix, GVR, IAB Nederland, IDEA, IncludeNow, Jonge Honden, MWG, Orange Lions, RA*W, SIRE, SpinAwards en VEA. Andere organisaties in de industrie zijn van harte welkom om aan te sluiten. Deze zestien organisaties zijn allemaal commitments aangegaan om de diversiteit binnen hun besturen, jury’s en commissies binnen een half jaar te verbeteren, om tot een goed niveau qua representativiteit te komen. Ook gaan de besturen en teams actief werken aan inclusiviteit binnen hun organisaties en de branche en werken zij samen aan het voorkomen van racisme in het vakgebied. Voor Dutch Marketing Diversity wordt zo snel mogelijk een stichting en een Diversity Council opgericht, met vertegenwoordiging van de oprichters en experts op de drie thema’s.
 
Inmiddels hebben tientallen bedrijven zich spontaan aangesloten als partner. Onder andere Unilever, Tony’s Chocolonely, DPG Media, VICE, Zigt, TBWA\NEBOKO, DEPT, Achtung!, Alfred, Sizzer, Studio Dumbar, &samhoud creative tech nemen deel aan het fonds waarvoor inmiddels meer dan €40.000 is opgehaald. Bedrijven kunnen deelnemen aan het fonds en programma vanaf €1000 per bedrijf. Vanaf vandaag gaan de zeventien brancheorganisaties alle bedrijven in de Nederlandse marketingwereld uitnodigen om deel te nemen als partner.
 

100.000 euro

Dutch Marketing Diversity wil voor het einde van deze week (3 juli) 100.000 euro ophalen. Met het geld kan een start worden gemaakt met een meerjarenprogramma. Daarin zitten een (onafhankelijk) onderzoek naar de staat van diversiteit, inclusiviteit en racisme; trainingssessies voor het management van de deelnemende bedrijven om de belangrijkste uitdagingen systematisch op te (helpen) lossen; en een talent accelerator met coaching, mentorships en stages. Dat laatste is specifiek gericht op een multiculturele groep talenten zonder opleiding. Voor het onderzoek en de educatieve programma’s zoekt de (nog op te richten) stichting de beste experts en partners, waaronder een onafhankelijk onderzoeksbureau of universiteit.
 
Het streven van Dutch Marketing Diversity Fund is om in augustus het (onafhankelijk) onderzoek te starten en de diverse programma’s op te gaan zetten.
 
Meer partijen kunnen zich aansluiten op de website https://dutchmarketingdiversity.nl/
 

 

 


Media

Marketing

Economisch