WhatsAppen met Ward Geene

16-10-2018 (12:08) - Appen met

Ward Geene was altijd al van de games, en heeft met Triple nu het eerste Esportsplatform van Nederland opgericht. Esports biedt kansen voor bedrijven en merken, maar dan moet je het wel goed aanpakken. Ward vertelt hoe je dat doet.

 

WhatsApp-Status: geen

 

Hi Ward, Alexander hier van FONK!
Goedemiddag!


Mooi, dit nieuwe platform voor esports. Doe je zelf ook een esport?
In mijn tienerjaren heb ik actief competitief gegamed, Tactical Ops op Clanbase, maar de afgelopen 10 jaar heb ik vooral verslag gedaan en mediaproducties gemaakt van of rondom esports.


Hoe is Triple eigenlijk bij esports uitgekomen? Is dat echt vanuit jouw persoonlijke interesse geweest?
Triple is de initiatiefnemer van meerdere esports initiatieven. Zo hebben zo ook Team Gullit gestart. Samen met de founder van dat team, Corné Dubelaar, ben ik Esports Club begonnen. We merken dat het Nederlandse esportslandschap al jaren enorm gefragmenteerd is en het werd tijd dat iemand het in kaart bracht. Dat is handig voor spelers, kijkers en toernooiorganisatoren, maar ook voor media die hier verslag van willen doen.


Maar hoe kwam je erop om met Esports aan de slag te gaan?
Persoonlijk zijn gaming en esports een rode draad in mijn leven. Tijdens mijn werk voor Power Unlimited, waar ik onder andere games als Call of Duty reviewde, kwam ik erachter dat ik van mijn collega's en conculega's de enige was die een groot voorliefde had voor competitief gamen. Na vele standionvullende evenementen te hebben bezocht over de wereld heb ik in 2012 besloten om van esports mijn specialisatie te maken binnen de gamewereld. Daarna ben ik binnen Nederland een soort ambassadeur geworden.


Kijk! Naar dat antwoord zocht ik :) En waarom zijn Esports interessant voor bedrijven en merken?
Esports dwingt je als geen ander fenomeen om verouderde marketingideeen achter je te laten. Gaming is globaal, de communities hebben die fenomeen zelf opgebouwd. Het zijn letterlijk 'hun games'. Dan moet je als merk jezelf anders positioneren. Dan werkt alleen een duurzame en langetermijnstrategie, omdat je eerst het vertrouwen moet winnen. Lukt dat je als bedrijf. Dan kun je die moeilijk bereikbare doelgroep van mannen tussen de 16 en 30 bereiken en dan liggen de conversies ook hoger dan gebruikelijk. 


Op welke manier moeten merken zich nu anders positioneren? Om te voorkomen om als 'indringer' gezien te worden in die communities?

Merken moeten zich aanpassen aan de doelgroep. Bij BMW zag je bijvoorbeeld dat ze tijdens de Europese finales van League of Legends hun logo aan de stijl van het event hebben aangepast. Je moet duidelijk activaties doen die meerwaarde hebben voor de fan en vanuit dat standpunt meedenken. Hoe kan ik hier iets toevoegen in plaats van een stoorzender zijn, zoals platte reclame dat is. Vervolgens moet je die meerwaarde duidelijk communiceren zodat de doelgroep je dankbaar is dat je hun passies ondersteunt.


Als productieplatform en productiehuis zijn jullie ook actief. Wat kunnen jullie opdrachtgevers bieden?
De afgelopen jaren ben ik door verschillende partijen gevraagd om content voor hun te produceren over esports. Ze willen hier graag over publiceren, maar het is lastig om kundige mensen te vinden. Een van de problemen hierbij is dat mensen vaak maar 1 game volgen en niet verslag doen van alle sporten. Dus eigenlijk wil je een redacteur voor voetbal, F1 en wielrennen, maar men hoopt die persoon in 1 te vinden. Dat lukt niet. Om dit probleem op te lossen hebben wij verschillende redacteuren die per game content op maat kunnen leveren voor anderen. Zo hoeven deze niet zelf een complete redactie op te zetten, maar gebruik maken van de onze. Zo loop je ook niet het risico om feitelijke fouten te maken en een flater te slaan bij de doelgroep van die content. 


Duidelijk. En voor mij als consument, als ik eens wil kijken hoe het werkt: waar kan ik dan het beste beginnen?
Op esportsclub.nl vind je een overzicht van alle toernooien in Nederland waar je naar kunt kijken of aan kunt deelnemen. Je kiest een game naar jou voorkeur en komt zo bij de organisator van dat toernooi of de livestream terecht. Zie het als een soort van Funda voor esports toernooien. Je hoeft niet meer op 30 verschillende plekken te kijken wat er allemaal te doen is, bij ons vind je het complete overzicht.


Handig. Dank voor je tijd, en veel succes!