WhatsAppen met Jacqueline Smit

08-01-2019 (13:47) - Appen met

De deadline voor de Esprix Awards nadert, de hoogste tijd dus om eens te appen met voorzitter Jacqueline Smit. We spraken met haar over de jaloersmakende cases, de concurrentie van de EFFIES en ontwikkelingen binnen de sector.

                                                                 
                                                                 WhatsApp-status: Hallo! Ik gebruik nu ook WhatsApp


Goedemiddag, FONK hier! Hoe gaat het daar?
 
Met mij gaat het goed.


Fijn om te horen! Is het een drukke tijd, nu de deadline voor de Esprix Awards nadert?
Het is nu een drukke tijd inderdaad. Loopt van alles tegelijkertijd. Insturen van het werk, jury bijeenkomsten regelen, briefen en de uitreiking organiseren. Gelukkig doen we dat met een goed team.


In 2017 ben je Peter Paul Blommers opgevolgd als voorzitter van dat team. Hoe bevalt deze rol?
Het is leuk om na een aantal jaar jury voorzitter van de eind jury te zijn geweest, een nieuwe rol binnen de Esprix op te mogen pakken. Ik kan nu bijdragen aan de strategie en invulling van de Esprix als award in een competitief veld. Ik doe dat samen met Jur Baart en Dick Buschman.


Er zijn inderdaad nogal wat prijzen op dit gebied. Hoe verhoudt Esprix zich tot awards als de Effies?

De Esprix verbindt Creativiteit en Effectiviteit. De wereld van de marketeer en de creatief. Het communiceren van merk verhalen en het effectief kunnen zijn in de digitale wereld.


Kan ik dan zeggen dat Esprix zich onderscheidt door zich te richten op twee werelden?
Met name op het verbinden van de twee werelden. Het een kan niet zonder het andere. Reputatie aan de ene kant en data gedreven communicatie aan de andere kant. Hoe breng je dat samen? Esprix cases laten zien hoe dat kan en inspireren. Jaloersmakend goed noemen wij dat.


Heb je een voorbeeld van een case die 'jaloersmakend goed' is?
Op Esprix.nl staan verschillende winnende cases. Een van mijn favorieten is Opel's with a view. Views als currency. Innovatief en creatief.


Waarom is deze zo innovatief en creatief?
Het is moeilijk om in de auto industrie aandacht te verwerven voor nieuwe modellen. Dit is een slimme manier van online adverteren. Mensen maken de content en genereren zo aandacht voor Opel. Ieder op zijn of haar eigen wijze. En dit dan vervolgens inzetten als betaalmiddel is een vernieuwende manier.


Kun je al iets zeggen over een kanshebber voor deze editie?
We zitten midden in de inzend periode. Daar is het te vroeg voor. Inzenden kan tot 25 januari en wij hopen natuurlijk dat er weer veel goed werk tussen zit.


Snap ik! De verbinding van twee werelden is trouwens iets van de afgelopen jaren toch? Eerder lag de focus bijvoorbeeld op gedragsbeïnvloeding, waarom is er gekozen voor een nieuwe koers?
Het is een aanscherping. De communicatie industrie ontwikkelt zich in snel tempo. De spanning op resultaat en effectiviteit resulteert in cases die toevoegen aan de ontwikkeling van de industrie. Overigens kan het alleen een goede case zijn als de strategische route goed doordacht is.


Wat waren volgens jou de ontwikkelingen binnen de industrie in 2018?
De zoektocht naar het relevanter en dus effectiever communiceren middels data gedreven campagnes.
De intrede van technologieën als voice respons en AI in communicatie.
Het verder eroderen van 'traditoneel'  media bereik en de verdere consolidatie van media bedrijven.


Is de focus op data iets dat verder uitgebouwd wordt in 2019, denk je?
Ik denk dat gebruik van Voice, Ai en data gedreven communicatie de focus gebieden zijn en blijven in 2019. De nieuwe toepassingsgebieden zullen met name in de categorie Experimental te vinden zijn.


We gaan het zien! In elk geval eerst maar eens de terugblik op 2018. Ben benieuwd wie de winnaars zullen zijn! In elk geval vast veel succes en plezier :) en bedankt voor je tijd!
Graag gedaan!