WhatsAppen met Henriette van Swinderen

09-10-2018 (12:59) - Appen met

Henriette van Swinderen is de nieuwe directeur van de Bond van Adverteerders (BVA) en er is genoeg te doen. Zo heeft de nieuwe privacy-wetgeving nog best wel wat voeten in de aarde. En ook op het gebied van diversiteit moet er nog een slag geslagen worden. Transparantie als het gaat om de effectiviteit van media-uitgaven: ook niet onbelangrijk. Kortom, genoeg redenen om even contact op te nemen.

 

WhatsApp-Status: App mij

 

Hi Henriette, FONK hier!
Ik zit er klaar voor.


Top. Jullie zijn gisteren verhuisd naar een nieuw adres toch? Zit je nog tussen de verhuisdozen?
Ja klopt, vrijdag zijn de dozen en kasten verhuisd en gisteren hebben we die uitgepakt. Dankzij super voorbereiding van onze Office manager zijn bijna volledig uit de dozen.


Mooi, want de BVA is dus samengegaan met IAB. Wat worden de belangrijkste veranderingen?
We zijn en blijven BVA, gaan niet samen met IAB. Wel zijn we verhuisd naar hetzelfde pand als waar IAB zit en hebben we onze kantoren naast elkaar. Dit maakt het makkelijker om samen te werken op punten waar dat relevant is, zoals op het gebied van privacy bijvoorbeeld.


Duidelijk. Het is een samenwerking. Privacy springt daarbij inderdaad in het oog. BVA adviseert haar leden ook op dit gebied. Is de transitie naar de nieuwe wetgeving goed gegaan?
Wat bedoel je precies? De invoering van GDPR? We hebben er vertrouwen in dat de overgrote meerderheid van onze leden inmiddels gezorgd hebben dat ze aan de regels voldoen. Maar er gaat de komende jaren nog veel inspanning nodig zijn voor een goede en soepele uitvoering.


Een ander onderwerp dat speelt bij de BVA. Ik las dat uit onderzoek onder de leden is gebleken dat 70% volgend jaar van plan is om te gaan investeren in zogeheten 'influencers.' Wat denk jij, zijn influencers een vloek of een zegen? :)
Influencers kunnen een zegen zijn omdat ze écht iets kunnen toevoegen aan merkcommunicatie. Het is een interessante nieuwe mogelijkheid. Het is daarbij belangrijk dat het heel transparant is wanneer influencers namens merken vl/bloggen. Anders neemt de geloofwaardigheid en daarmee de waarde snel af.


Transparantie is belangrijk. Wat moet er veranderen? 
Vooral op het gebied van digitale media is er nog een wereld te winnen. Punten die wat ons betreft echt moeten verbeteren zijn: voorkomen van ad fraud, zorgen voor brand safety, (prijs)transparantie in de hele keten van media inkoop t/m ontvangst door de consument, betere data en meetmethoden. 


Als ik naar andere thema's van de  BVA, zie ik dat diversiteit een speerpunt is. Wat zijn jouw ideeën daarover? En hoe komt het dat Nederland als het gaat om vrouwen aan de top het zo slecht doet?

Diversiteit in advertising is een onderwerp dat mij na aan het hart ligt. Ik ben ervan overtuigd dat een divers beeld in reclame bij kan dragen aan een meer inclusieve samenleving. Ik heb niet één verklaring voor het feit dat er relatief weinig vrouwen aan de top zitten in Nederland. Ik zie wel dat het langzaam beter wordt en als ik kijk naar de aantallen en de kwaliteit die nu van de universiteiten en hogescholen komt (nl in de meerderheid vrouw) dan twijfel ik er niet aan dat we in de komende tien jaar een enorme inhaalslag gaan zien. 


Hoopgevend! Dank voor je tijd.
Ik heb heel veel zin in deze job! En graag gedaan.