WhatsAppen met Daantje Dammers

11-07-2019 (10:00) - Appen met

Natwerk bedacht de nieuwste campagne voor New York Pizza voor de bloemkoolbodem. De abriposters en commercial met een dame met twee bloemkolen voor haar boezem veroorzaakten meteen al ophef op tv, op straat én online. Goede aanleiding om even te Whatsappen met Daantje Dammers van reclamebureau Natwerk.

 

                                                                                                                    WhatsApp-status: -

 

Hi Daantje, FONK hier, heb je nu tijd voor een Whatsappgesprekje?
Ik ben er!

Oké over de bloemkolen. De commercial van de New York Pizza bloemkoolbodem heeft voor nogal wat ophef gezorgd he?
Ja dat klopt, hadden wij uiteraard ook wel verwacht hoor! Gehoopt zelfs.

Aha... Hij mocht niet op tv hè?
Zeker wel! Hij is gelukkig ook on-air. Was alleen wat gedoe voor de versie die wij aangeleverd hebben. Hij werd 12+ bij RTL gekeurd door de kijkwijzer, en 16+ bij Talpa (bijzonder hè). Ivm het tonen van sexueel opwindende handelingen... Dus nu is er sprake van een wissel. Voor 20:00 uur een iets gematigdere versie en na 20:00 uur de reguliere versie.

Seksueel opwindende handelingen?? Twee bloemkolen!
Precies, dat dus! Breek mij de bek niet open. Maar heb de 'keurders' van beide zenders uitgebreid gesproken en hebben mij helemaal meegenomen door de wetten van de Stemwijzer. En helaas kunnen ook New York Pizza en Natwerk deze niet breken.

Wat moet ik me bij een gematigde versie voorstellen? Hebben de bloemkolen nu voor 20.00 uur een bhtje aan?
Haha leuk idee, maar ze is natuurlijk uberhaupt helemaal niet naakt. In de gematigde versie is de dame met de bloemkolen (zoals het outdoor beeld) eruit. Jammer natuurlijk, is het mooiste beeld. 

Ah dus er zijn ook nog andere versies in de campagne. Ik heb tot nu toe alleen de 'André van Duijn' bloemkolenversie gezien
Er is één gematigdere versie zonder dat beeld voor de zenders die 'm ander overdag niet kunnen uitzenden (aantal zenders zoals Discovery, TLC, Spike! zenden 'm wel gewoon overdag ook uit). Verder niet hoor, de gehele campagne blijft gewoon in stand met de mooie dame en de lekkere bloemkolen. Gematigde versie is trouwens ook maar een soort 'werktitel', want zoals volgens mij wel duidelijk is vinden wij de campagne uberhaupt niet 'heftig'.

Ik zat al te fantaseren over een biblebelt versie, want die wilden de poster ook niet toch?
Daar hangen nu geen posters. Voor outdoor is er gewoon één versie. Dus helaas voor de Bible belt. Al kan je daar de bloemkolen pizza natuurlijk wel gewoon bestellen! 

Ik vond het photobomben van abriposters van andere merken met bloemkolen in aanloop van de campagne ook een goeie
Ja goed hè! Wij dus ook. Leuk guerrilla grapje die er perfect bij past.

Waren er adverteerders die de bloemkolen weg lieten 'krabben' van hun abri's?
Nee niet dat wij gehoord hebben, maar het uiteraard stickers die makkelijk verwijderbaar zijn. Daar hebben we rekening mee gehouden.

Nou da's netjes van jullie 
Zo zijn we dan ook wel weer.

Heel leuk grapje. Hoe gaat zo’n brainstorm in zijn werk, volgens mij liggen jullie constant in een deuk op kantoor.
Dat bedenkt een van onze creatieven gedurende de ontwikkeling van deze campagne. Het nadenken over dit soort extraatjes rondom een campagne zit natuurlijk in onze aard, dus dat gaat automatisch en is een vereisten. En daar wordt zeker bij gelachen!

Heerlijk vak zo te horen. Enne tot slot een vraagje van een glutenvrije eter, waarom niet 100 procent bloemkool in die bodem? Nu kan ik hem nóg niet eten… kun je het alsjeblieft doorgeven aan NY Pizza
Van 100% bloemkool kan je geen kwalitatieve bodem maken (is niet meer lekker en valt uit elkaar). Maar New York Pizza heeft zeker lekkere glutenvrije bodems, dus gewoon lekker bestellen!

Ons doel is altijd om opvallende campagnes te maken, daar hoort dit ook bij. Weet niet of je al meer voorbij hebt zien komen, maar naast de Biblebelt en de zenders (wat puur een stemwijzer ding is) is er nogal wat commotie rondom de campagne (zie alle socials). Het gaat helemaal los met haters en lovers. Dus de campagne is nu al na nog niet eens volledig on-air op tv niet normaal opvallend!

Dit blijft de kern: Uiteraard zien bureau en opdrachtgever dat anders. “New York Pizza is een klant naar ons hart: een merk dat op een eigenzinnige manier wil opvallen en niet schuwt om het randje op te zoeken”, aldus managing director Daantje Dammers van Natwerk. “Soms is een idee te leuk om niet uit te voeren. Voor sommigen komt het misschien wat plat over, maar daar hebben we ook wel een antwoord voor klaarliggen: dat is de bodem ook.”

Nu al een geslaagde campagne dus. Succes!
Dat gaat helemaal goed komen, dankjewel voor het interview!

Jij ook dank!