WhatsAppen met Charles Borremans

WhatsAppen met Charles Borremans

17-12-2018 (17:07) - Appen met

GUC Agency en FONK magazine hebben de handen ineen geslagen en lanceren een nieuwe award: de ShopWatch Challenger Award, waarbij de challengers die zich de afgelopen twee jaar op fonkonline in ShopWatch vlogs hebben gepresenteerd, gaan strijden om de (straks felbegeerde) award. We appen met mede initiatiefnemer Charles Borremans om het grotere verhaal achter dit initiatief te noteren.

                                                              WhatsApp status: Hi there, I am using WhatsApp.

 

Ha Charles, Nicolette hier, heb je even tijd voor een whatsapp interview over de ShopWatch Challenger Award?
Jazeker!


Top! Vorige week werd de ShopWatch Challenger Award gelanceerd. Waarom (nog) een prijs?

De retailwereld verandert razendsnel. De gevestigde orde staat onder druk. Sommige retailers zijn verdwenen. Of staan op het punt van verdwijning. Overal duiken challengers op. Uitdagers, die hun heil zoeken in online oplossingen of in duurzaamheid. Of in ambachtelijkheid of de menselijke maat. Deze challengers zijn cruciaal in een zich opnieuw uitvindende markt. Dit komt ook ten goede van de gevestigde orde, die daardoor ook weer gaat bewegen. Overigens geldt dit niet alleen voor de retail, maar ook voor merken. Om deze challengers in het zonnetje te zetten en hun inspanningen met feitelijke waardering te belonen is de SWCA in ‘t leven geroepen.


Helder! Wanneer bestempel je een winkel- of retailbrand als een challenger?
Als ze het in hun branche nét even anders doen. Een initiatief nemen, waarmee ze de bakens in hun branche écht willen verzetten. Of - zo je wilt - aanpassen aan de tijd of aan de veranderende wensen en eisen van de consument.


Zie je overeenkomsten tussen de mensen die de afgelopen twee jaar als challengers zijn geïnterviewd?
Het zijn allemaal mensen met een missie. Ze willen het anders doen. Beter. Het zijn mensen met een passie, die ze willen realiseren in hun product of dienst. Opmerkelijk: het zijn niet alleen jonge mensen. Ook meer seniore ondernemers, vaak met al een aansprekende carrière achter de rug, manifesteren zich als een challenger in hun branche. Je bent nooit te oud om te ondernemen en om (weer) iets nieuws te starten.


Dat worden vast spannende pitches op 16 april 2019. Er is een vakjury en een zaaljury. Kunnen mensen zich aanmelden voor de zaaljury en zo ja aan welke criteria moeten ze dan voldoen?

Wij geven ruimte aan mensen, die willen meejureren vanuit een zaaljury. Maximaal 15 mensen kunnen zich daarvoor aanmelden. Minimaal vijf jaar marketing(communicatie)ervaring is een vereiste.


Dat is goed nieuws! Heb je zelf een favoriet die je alvast wil delen of hou je die nog even voor je?

Eén uitgesproken favoriet heb ik niet. En als ik die al zou hebben, dan hang ik dit nog niet aan de grote klok. Er zitten wel een paar pareltjes tussen: de Schoolcampus bij Albert Heijn, Chateau Amsterdam, de modelijn van Rhumaa...


Ok, we gaan ze dus allemaal nog een keer bekijken en zien ondertussen  reikhalzend uit naar de laatste vlogs van het jaar. Mag ik je veel succes wensen en danken voor dit interview?
Ja, dat mag mevrouw. Ik wens u en de uwen een zalig kerstfeest!