WhatsAppen met Tom van Bokhoven

14-08-2018 (11:27) - Appen met

Green Claim bestaat inmiddels alweer bijna acht jaar en helpt passagiers bij hun claims als hun vlucht is vertraagd. Nu midden in het hoogseizoen verwerkt Green Claim gemiddeld één claim per minuut, zegt oprichter Tom van Bokhoven.


WhatsApp-Status: Hey there! I am using WhatsApp

 

Hi Tom, Alexander hier van FONK!
Hoi Alexander!


Heb je het druk? Staking van RyanAir en alles? :)
Behoorlijk druk ja maar niet alleen door RyanAir. Across the board zijn er veel vertragingen en annuleringen en wat dat betreft is het echt hoog hoog seizoen. 


Hoelang geleden ben je nu alweer begonnen met Green Claim?

2010 hebben we Green Claim opgericht en in feb 2011 hadden we een website live.


Hard gegaan! Was het naar aanleiding van een afschuwelijke vertraging die je zelf had meegemaakt?
Yep, ik was met familie aan het reizen van Griekenland naar Nederland. Vervolgens liep de vlucht 2 uur en 50 min vertraging op. Op Google vond ik uit dat ik 10 min te weinig vertraging had voor 400 euro vergoeding. Maar het was voldoende vertraging om Green Claim op te richten!


Is de vliegvaart eigenlijk niet gewoon veel te druk?
Nou het is meer dat airlines het niet goed op orde hebben. Technische problemen, crew problemen zijn aan de orde van de dag. Uiteraard zie je wel dat vluchten zo dicht op elkaar zijn gepland dat een vertraging s’ochtends tot een domino effect kan leiden.


Wat natuurlijk in zekere zin weer in jullie voordeel is...
Tja dat zou je zo kunnen zien maar wij zijn erop uit om een nare ervaring enigszins recht te zetten. Dus wij zijn blij als airlines beter presteren, dan is het doel bereikt.


Is de naam 'Green Claim' nog bewust gekozen eigenlijk? Zijn jullie ook 'groen'?
Ja voorheen stonden we ruim 20% van onze omzet af aan goede doelen. Echter daar kiezen mensen onze service niet voor en dus kennen mensen ons beter via websites als vlucht-vertraagd.nl of flightdelayed.com.


Op die manier. En ook internationaal timmeren jullie dus aan de weg toch? 
Zeker we zijn live in 9 landen en helpen dus mensen in heel Europa. Vooral Frankrijk en Italië zijn mega groot voor ons. Groter dan onze thuismarkt. We zijn inmiddels een top 3 speler in de markt.


Ik zag op de site dat jullie ook het laatste nieuws op het gebied van vertragingen delen, met meteen een handige link naar hoe je een claim kunt indienen. Op welke manieren komen jullie allemaal aan klanten?
We doen veel aan contentcreatie die heel relevant is voor de reiziger en dat is een manier waardoor we veel traffic hebben op onze websites. Google en Social zijn beiden belangrijk voor ons. De combi net de top level domeinen van ons zorgt dat we een enorm bereik hebben. Elke minuut dienen mensen rond deze tijd van het jaar een claim in. Het is nu dus alle zeilen bij zetten.


En hoe gaan jullie met data om? Veel gedoe door de nieuwe privacywetgeving?
Niet veel gedoe eigenlijk. Wij zijn een legal tech bedrijf dus wij waren al goed bezig op dit vlak. De extra overeenkomsten voor partners kwam er wel bij maar dat is gewoon goed vinden wij.


Wat zijn eigenlijk de meest betrouwbare luchtvaartmaatschappijen? Maken jullie daar lijstjes van?
We hebben zeker lijstjes ;) Er zijn airlines waar de kans 1 op 2 is dat je een vertraging oploopt. KLM doet het goed volgens ons. Maar Vueling en Ryanair, daar kan wel het een en ander verbeteren. Ze lappen rechten van passagiers aan hun laars, en klop je bij ze aan dan geven ze niet thuis. Onbegrijpelijk, zelfs voor low cost airlines. Dat stellen we dus aan de kaak en luisteren ze niet dan laten we de rechter beslissen. Ze komen er in ieder geval niet mee weg. 


Heel goed! Dank voor je tijd. Heb je nog een ultieme tip voor reizigers die de komende dagen op pad gaan via Schiphol bijvoorbeeld?
Graag gedaan! Houd de website van de airline en airport in de gaten en loop je vertraging op laat het er simpel weg niet bij zitten!! Laat je niet afschepen.