WhatsAppen met: Stan van Zon

16-04-2020 (14:57) - Appen met

Bedrijven hebben steeds vaker eigen expertise op het gebied van communicatie in huis en weten welk verhaal ze willen vertellen. aBiggerBang springt daarop in en voegt precies de juiste dosis creatieve energie toe om maximale impact te maken. Dat is het streven van oprichters Stan van Zon en Gido van der Vlies. aBiggerBang is volgens hen géén reclamebureau, maar een creatieve cel. Daar willen we meer over weten. Stan legt uit.
 
WhatsApp-status: At your service 
 
 
Hoi Stan! Komt het nu uit om even te appen?
Hi Ilja! Ja hoor, komt prima uit nu 
 
Jullie persbericht spreekt tot de verbeelding. Van creatieve directie naar creatieve cel.... Vertel, hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Het gaat je daarbij dan vooral om het cel-gedeelte vermoed ik  Aan bureauzijde heb ik vaak te maken met klanten die zelf ook een gedeelte willen oppakken. Soms uit efficiëntie, maar vaak ook omdat daar echt de inhoud zit van hun dienst of product. Bureaus overlappen vaak op inhoud, waardoor delen soms dubbel moeten plaatsvinden. Tot frustratie van klant, maar soms dus ook aan kant van creatie.
 
Dus de samenwerking is dan niet altijd even efficiënt
Klopt. Of overlap, of ruis. Langere lijnen dan noodzakelijk. 
 
Met het cel-principe willen we precies dat gat opvullen waar de klant behoefte aan heeft. Niet minder, maar vooral ook niet meer.
Klinkt heel fijn, want die kennis van de klant van zijn of haar bedrijf en product is juist een aanwinst
 
Ik was er zo een die liever gelijk de briefing van de klant had bijvoorbeeld 
Krijg je die dan niet meteen te zien?
Nee, vaak gaat strategie daar eerst overheen met een enorme sessie. En daar begint het eerste verlies van inhoud. Niets ten nadele van strategie, maar ik wil liever het hele plaatje, dan een kijkgat.

Wat was jouw rol precies toen je bij een bureau werkte? 
Ik was creatief directeur, en daarmee verantwoordelijk voor een aantal klanten zoals T-Mobile en Independer.
 
Je doet dit samen met Gido van der Vlies. Wie biedt welke expertise? Neem aan dat jullie elkaar aanvullen
Klopt. Ik ben degene die vaak al vanaf strategie aanschuift. En Gido is meestal degene die ideeën bedenkt die op het randje van de strategie zitten. (en soms erover )
 
Werken jullie met z'n tweeën, of managen jullie en hebben jullie mensen in dienst die als creatieve specialist ingezet worden bij een bedrijf?
Nee, wij willen het team bewust klein houden. Dus met z'n tweeën als creatieve cel, daar kan op worden aangehaakt naarmate daar behoefte aan is. Die mensen kunnen wij zelf bijschakelen, of komen uit het netwerk van de opdrachtgever. Ik krijg altijd heel veel energie van een goed opgelijnd team met één doel. Maar een te groot team (lees: veel overdrachten, overschot aan verschillende meningen etc.) kan heel verlammend werken.
 
Dan klinkt aBiggerBang heel verfrissend
Dat is ook echt wat het is. Na afloop van een project wil ik altijd het gevoel hebben dat je het maximale eruit hebt gehaald. Als dat door omstandigheden (die voorkomen hadden kunnen worden) niet lukt, dan vind ik dat een gemiste kans.
 
Sinds wanneer zijn jullie bezig? Jullie hebben al aardig wat klanten he?
We zijn al even bezig met ons verhaal, zonder echte aftrap hebben we nu al flink wat werk ja. Onder andere voor PrimePhonic, een wereldwijde klassieke muziek-app. Maar bijvoorbeeld ook met een content-tak voor Spec-management. Een artiestenbureau met namen als Ali B, Ronnie Flex, Boef etc.
 
Veel muziek, leuk!
Ja, da's idd wel toevallig
 
Jullie bieden dus echt maatwerk
Dat zou iedereen eigenlijk moeten doen toch? 
 
Dus wat jullie anders doen is precies daar waar het nodig is hulp bieden. Jullie verwachten ook dan dat een opdrachtgever al echt zelf creatief heeft nagedacht wat hij/zij wil.
Klanten weten vaak als geen ander een goed verhaal neer te leggen. Maar iets wat klopt, en iets wat impact maakt, dat zijn twee verschillende dingen. En dat laatste stapje -vaak gezien over een heel proces maar een klein stukje- kan een enorm verschil maken.
 
We proberen met 20% extra werk een verschil van 80% te kunnen maken.
En daar komt aBIggerBang kijken 
 
Kijk 
Yesss met een knal 
 
Dank Stan voor je toelichting. En heel veel succes en plezier!
Jij ook Ilja. Goede test voor mijzelf  Fijne dag!
 
 Jij ook fijne dag!