WhatsAppen met Sander van der Vegte

06-09-2018 (15:05) - Appen met

Sander van der Vegte stuurt vanuit Stockholm MediaMonks Labs aan, de nieuwe researchafdeling van MediaMonks. De focus moet liggen op innovatie en het snel vervaardigen van prototypes.

 

WhatsApp-Status: Hey there, I am using WhatsApp

 

Hi Sander, Alexander hier van FONK!
Hi Alexander!


Alles goed? Zit je al in Stockholm?

Ja, ik zit hier nu een maand of 5. Bevalt goed. 


Top. Vertel, een nieuwe researchafdeling voor MediaMonks onder de naam MediaMonks Labs. Waarom was dat nodig?

We staan bij MediaMonks bekend om projecten die gebruik maken van de nieuwste technologien. Die evolutie gaat zo hard dat niet al onze klanten de mogelijkheden kunnen bijhouden. Door kleine projecten en demos te maken kunnen we een stukje inspiratie overhandigen, en bewijzen dat we begrijpen hoe het werkt. Dat geeft een hoop vertrouwen. 


En waarom vanuit Stockholm? Zit daar de concurrentie?

Nee, maar het is wel een hub waar veel technologie-gedreven bedrijven zitten. Hier zitten de juiste mensen, en kunnen we het snelst schakelen. Het Labs team opereert in Stockholm, maar is actief over de hele wereld. We leveren kennis aan al onze buitenlandse kantoren en de klanten waar zij mee praten.


Op welk moment in het traject komt Labs om de hoek kijken bij al die internationale opdrachtgevers?

Er zijn twee situaties die het meest voorkomen. De eerste is dat een klant met een idee waarvan ze niet zeker weten of het technisch mogelijk is bij ons terecht komen. Dan kunnen wij voor ze uitzoeken wat de beste oplossing is. De tweede is dat wij opkomende trends zien en demos maken waarmee we onze klanten kunnen benaderen. Bij sommige partnerships weten we waar ze mee bezig zijn, en dan wordt het zeer gewaardeerd als we pro-actief een demo laten zien die hun problemen oplost. 


'Hot before it's happening': Wat staat er te gebeuren dat wij nog niet weten? :)

Dat is een vraag die veel van onze klanten ook hebben! Er zijn weinig technologische ontwikkelingen die zo'n enorme impact hebben dat de wereld op z'n kop staat. Evolutie in tech gaat snel, maar het zijn kleine stapjes. Waar ik enthousiast over ben is wat we kunnen op het gebied van computer vision, een onderdeel dat binnen het augmented realitykader valt. De processen om beelden te herkennen en verwerken gaat ontzettend hard. Zo kunnen we nu digitale objecten achter fysieke objecten laten verdwijnen. Klinkt klein, maar de impact is enorm. 


Ik ben een leek, maar is dat zoiets als touchscreens? Of vergelijkbaar?

Het is de stap van Augmented Reality naar Mixed Reality: Dus het mengen van nep-dingen en echte dingen.


Heb je een voorbeeld?

Retail maakt steeds meer gebruik van AR / MR. Je kan schoenen passen door ze op je voeten te projecten, zeg maar. Bij elke stap dat die ervaring realistischer wordt groeit de commerciele meerwaarde.


Je komt van de gaming tak. Niet toevallig lijkt me?
Klopt ja. Zolang ik mij kan heugen is gaming een voorloper van gebruik van technologie. Alles wat we gebruiken zie ik later terug in andere toepassingen. 


MediaMonks als bedrijf wil naar mijn idee een soort One-stop-shop zijn voor alles. Waar houdt het op?

We dachten ooit de lijn te trekken bij alles wat digitaal is, maar inmiddels hebben we een kantoor dat zich specialiseert in fysieke installaties. Het is een vraag waar ik ook heel benieuwd naar ben, maar meer op de manier dat ik uitkijk naar alle andere dingen waar we mee bezig gaan zijn :) 


Mooi. Heel veel succes en veel plezier in Stockholm.

Thanks!