WhatsAppen met Rik Ledder

22-01-2019 (09:00) - Appen met

Rik Ledder nam eind vorig jaar het stokje over van zijn voorganger Simon Neefjes, die al 20 jaar werkzaam was als CEO bij TBWA. Hoe is het om in zijn schoenen te staan? FONK appte met Ledder over Neefjes' impact, maar ook over de 'dwarse koers' die hij nu zelf vaart.    

                               
                                                      WhatsApp-status: Hallo! Ik gebruik nu ook WhatsApp


Goedemorgen! FONK hier, hoe gaat 'ie daar?
Hi Rosa, hier gaat het heel goed.


Heel goed zelfs!
Yep. Kijken terug op een prachtig jaar en zijn volop aan de slag met onze klanten. Bovendien is het awards-seizoen geopend dus ik zie hier elke dag weer prachtig werk voorbij komen.


Kan me voorstellen dat dat erg inspirerend is! Wat voor werk heb je vandaag langs zien komen waarvan je dacht: dat is echt goed?
De aanpak van Albert Heijn om ongemerkt twee jaar lang suiker in eigen producten te reduceren. De global campagne die we met Adidas hebben gemaakt om met Parley ‘to run for the oceans’. McDonald’s met First Night Out en het kleinste restaurant (McForYou) en Frekkel natuurlijk, van Staatsloterij.


Oh ja, het hondje! Die is mij ook wel bijgebleven.
Heb je al gestemd voor de Gouden Loeki?
 

Nee nog niet! Dat kan ik natuurlijk nog wel even doen. Jij wel neem ik aan?
Jazeker.


Op wie?
Frekkel (Staatsloterij), Eerste avondje uit (McDonald’s) en Lieke (Calvé).


En je had het al even over een prachtig jaar, onlangs heb je de taken van Simon Neefjes overgenomen. Hoe was dat voor jou?
Simon helpt ons nog een jaartje dus echt weg is hij niet. Verder was de overgang heel goed voorbereid. Ik ben nu weer ruim vier jaar terug bij TBWA en Simon heeft het nieuwe management alle ruimte gegeven om ons op deze stap voor te bereiden.


Dat is wel prettig lijkt me. Hij werkte er natuurlijk al heel lang en werd zelfs benoemd tot 'Meest Onmisbare Man' in de branche. Gaat dat ook blijken, denk je? 
Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Maar dat hij een geweldige impact heeft gehad op het vak en dit bureau is een feit.


Hoe ga je dat zelf vormgeven, vaar je een andere koers?
We hebben een unieke propositie die steeds sterker lijkt te worden: een omnichannel creatief bureau met een professionele real time marketing machine. Met initiatieven als \VIDIBOKO, TBWA\MOBILE, \NEBOKO LIVE en \DATABOKO blijven we onszelf challengen. Dwars tegen de stroom in bieden wij één loket voor onze klanten en zijn wij echt partner op elk niveau om samen de regie te voeren over de vele middelen. Dat is de koers die we succesvol hebben ingezet en blijven volgen.


Dwars tegen de stroom in, is dat ook iets wat jou typeert? Zo verliet je Ogilvy & Mather net nadat je een pitch had gewonnen bij Rabobank. Dat zou misschien niet iedereen hebben gedaan
Het is meer een constatering dan een eigenschap. Het vak fragmenteert, grote bureaus worden kleiner en klanten verzamelen een veelheid van specialisten im zich heen. Wij varen een andere koers en dat zorgt ervoor dat veel uitingen in een journey op elkaar afgestemd zijn. Zi is er voor elk bureau een eigen plek op de markt.
Rabobank en Ogilvy pasten overigens heel goed bij elkaar.


Wat voor klanten passen er goed bij TBWA?
Merken die willen groeien en bereid zijn om afscheid te nemen van conventies die die groei in de weg staan. Daar hebben we een methode van Disruption voor ontwikkeld en dat leidt veelal tot impactvolle communicatie. Kill Boring zeggen we vaak. Onze klanten zijn allemaal erg ambitieus en gebruiken ons voor die omnichannel creativiteit.


Kill Boring, dat is een naam die blijft hangen. Tot slot, want je hebt zo een vergadering, heb je een wedstrijd gewonnen en gaat gemeente Haarlemmermeer het logo gebruiken dat je hebt ontworpen. Hoe kwam je er zo bij om mee te doen en hoe is het om straks jouw ontwerp terug te kunnen zien?
Ons design werd uiteindelijk door de burgers van de gemeente gekozen. Wij hebben de laatste maanden van vorig jaar gebruikt om de huisstijl uit te werken en die is per 1 januari geïmplementeerd. Was een prachtig traject waar we via een relatie in terecht zijn gekomen.
Ik ga nu weer even aan de slag. Leuk om met je te app’en en tot snel maar weer!


Prima, bedankt voor je tijd en succes vandaag!
Thx!