WhatsAppen met Jim Driesen

23-07-2020 (15:27) - Appen met

GRRR mag zich sinds april een B Corporation noemen. Dit is een internationaal keurmerk voor bedrijven die naast winst ook mens, milieu en maatschappij centraal stellen. Heel belangrijk vindt GRRR. Het creatieve digitale bureau wil de rest van de Nederlandse creatieve en tech-scene over de streep trekken om zich ook aan te sluiten. We appten erover met Jim Driesen, Marketing Strateeg bij GRRR.
 
WhatsApp-status: - 
 
Hoi Jim, hier ben ik, Ilja van FONK. Ben je er klaar voor?
Yes, kom maar door! 
 
Oké.. Jullie zijn officieel een B corp. Felicitaties zijn wel op zijn plaats hè? Want het is best moeilijk om dat te worden. 
Ja klopt het is best een intensief proces. Eerst om de beslissing te nemen om ervoor te gaan en vervolgens om het ook echt te doen. Gelukkig paste het mooi in het positioneringstraject waar we al mee bezig waren. Daarin bleek het juist behulpzaam om een externe blik erbij te hebben.
 
Ja dat kan ik me voorstellen. Soort van kompas?
Euh even denken. Als je op zoek bent naar een analogie zou ik het eerder een scheidsrechter noemen. Als een van de weinigen op kantoor houd ik wel van voetbal. En als je echt 11 tegen 11 wil spelen maakt een onafhankelijke scheidsrechter het spel wel echt beter en leuker. Bij kompas denk ik in deze context gelijk aan moreel kompas, en dat moet je sowieso al hebben om eraan te denken B Corp te worden.
 
Ik lees op jullie site een hele lijst van acties die jullie ondernemen om impact te maken. Kun je er een paar noemen die jij belangrijk vindt?
Groene stroom, inkopen bij B Corps (of andere zinnige ondernemingen) en diversiteit vind ik dan de belangrijkste.
 
In jullie persbericht en op de site lees ik dat jullie graag willen dat andere bureaus zich ook aansluiten. Kun je uitleggen waarom precies?
We willen dat deze beweging heel groot wordt. Eigenlijk gewoon het Nieuwe Normaal. Het nadeel daarvan zou zijn dat het voor ons als bureau niet meer onderscheidend is. Het voordeel dat we dan weer mogen doen wat we leuk vinden en goed in zijn: weer een nieuwe positionering bedenken.
 
Ja en juist op dit vlak wil je niet 'the odd one out' zijn maar een van de velen, neem ik aan
Ja precies. Eigenlijk zou het voor bedrijven helemaal niet bijzonder moeten zijn om naast profit ook purpose als kernwaarde te hebben. Dat we op het gebied van gelijkheid, het milieu en hoe we met werk omgaan nog heel veel moet gebeuren is gewoon duidelijk. Helaas focust de communicatie hierover teveel op doemscenario's en te weinig op hoe mooi de wereld kan zijn als we daar gezamenlijk onze zinnen op zetten.
 
Ik was heel blij deze zin te lezen op jullie site: 'Tegelijkertijd vormen technologieën zonder de juiste basis ook een groeiend risico’. En: 'Juist omdat de ontwikkelingen op ons vakgebied zo snel gaan moeten we hiervoor niet alleen naar overheden kijken maar ook zelf verantwoordelijkheid nemen.' Die eigen verantwoordelijkheid is heel belangrijk, vind ik ook. Het is heel leuk om mooie dingen te bedenken en maken, maar nadenken over wat de impact zal zijn, is minstens zo belangrijk.
Ja precies, wij geloven dat je die impact maakt door in je communicatie te laten zien hoe mooi, schoon en eerlijk het kan zijn. In plaats van te schermen met doembeelden, wat nu te vaak gebeurd.
 
En die eigen verantwoordelijkheid, kun je daar wat over zeggen?
Ja, rechtsvorming loopt altijd achter de realiteit aan natuurlijk. Maar technische ontwikkelingen gaan nu met zo'n ongekende snelheid dat het gat tussen recht en realiteit te groot wordt. We kunnen redelijkerwijs niet van overheden verwachten dat zij dit gat zelf dichten. Gelukkig voelen bedrijven, al dan niet onder publieke druk, die verantwoordelijkheid steeds meer. Je ziet het nu met de grootscheepse Facebook-boycot. Dat is ook gelijk een goed voorbeeld: enerzijds heb je een reclame en mediasector die zwaar gereguleerd is, anderzijds is Facebook zelf gewoon een verkapt mediabedrijf dat door zijn nieuwerwetse manier van werken regulatie grotendeels ontloopt. Dat klopt niet. Je kunt wachten op de overheid of zelf actie ondernemen door te boycotten en verbetering te eisen.
 
Jullie bieden ook B Corp assesmenthulp zag ik. Hebben zich al bureaus gemeld?
Jazeker. We praten binnenkort met een reclamebureau, een FinTech startup en grote klant van ons heeft ook interesse.
 
In hoeverre kunnen jullie hen van dienst zijn? Moeten ze het niet gewoon zelf doen?
Uiteindelijk moet je het zelf doen natuurlijk. Je kunt op de website van B Corp gratis het assessment inzien en proberen de vragen in te vullen. Maar dan weet je niet of de bewijzen die je aanlevert aan de eisen voldoen. Uiteindelijk krijg je in je echte assesmentronde allerlei vragen die je voor een bepaalde deadline moet inleveren. Dan is het andere koek. Wij kunnen je helpen inzicht te krijgen waar je aan toe bent. Wij zijn zelf ook vooraf bij andere B Corps langs geweest en dachten let's pay it forward.
 
Heel efficiënt en een goed voorbeeld van samenwerking die zo belangrijk is. Dank je wel voor je tijd Jim. Heel verhelderend.
Dank voor het interview.
En succes!!