WhatsAppen met Frank de Wit

30-06-2020 (08:45) - Appen met

5PM breidt uit met een nieuw videoproductiebedrijf: Studio Catwise. Frank de Wit is co-founder en neemt onder meer de dagelijkse leiding van het gloednieuwe bureau op zich. Hij werkte eerder bij EndemolShine en droomde al langer van een eigen productiebureau. Nu is dat werkelijkheid geworden. Via WhatsApp vertelt hij over zijn plannen.
 
WhatsApp-status: Aan het opnemen …
 
Hoi Frank. Heb je een plekje gevonden?
Ja, ik zit er klaar voor 
 
Gefeliciteerd met dit nieuwe avontuur!
Dank je wel! 
 
Ik wou schrijven 'met je nieuwe functie' maar je bent co-founder. Hoe voelt dat?
Klopt! Heel goed. Is altijd een ambitie van me geweest, dus fantastisch dat het nu werkelijkheid is geworden.
 
Je komt van EndemolShine. Wat wordt er anders?
Allereerst het hele 'founder' gedeelte, komt stiekem best veel kijken bij het opzetten van een B.V...! Gelukkig land ik heel goed binnen de 5PM Group en hebben we binnen 6 weken het meeste al staan.
 
Ja dat scheelt kan ik me voorstellen.
En dat is ook het tweede grote verschil, de context van videoproductie. Bij EndemolShine was het vooral IP en format gedreven, bij Studio Catwise i.s.m. alle YouTube experts van 5PM richten we ons vooral op het produceren van data-gedreven content.
 
Ja dat las ik in het persbericht. Wat is IP?
hihi, IP staat voor Intellectual Property. De format business zeg maar
Ah oke 
 
En, misschien domme vraag, maar ik ken format gedreven content, wat moet ik me voorstellen bij data-gedreven content.
Helemaal geen domme vraag! er wordt namelijk nog te weinig mee gedaan denk ik, vandaar dat wij daar ook kansen zien.

Ah! Vertel
Wij richten ons vooral op YouTube, en dat is bijvoorbeeld de 2e grootste zoekmachine van de wereld. Uit die data kun je bijvoorbeeld zien waar mensen veel naar zoeken en waar je video's voor zou moeten maken. We weten hoe het algoritme van YouTube (en Google) werkt en naar welke metrics ze kijken om video's aan te bevelen. Als je je video's zo maakt zoals zij ze het liefste willen, worden ze automatisch veel aanbevolen, ranken ze hoger en genereren ze automatisch veel organisch bereik. Algoritme-vriendelijke videocontent zeg maar en dat draagt bij aan merkdoelstellingen van een klant (zoals merkvoorkeur en conversie).

Dat klinkt zo slim dat je zou denken dat al heel veel productiebureaus dat doen
Dank je  We zijn vast niet de enige, maar zien nog wel dat er nog heel veel kansen liggen voor merken en uitgevers. En inderdaad, juist het feit dat we met 5PM zo'n intensieve samenwerking hebben maakt het uniek en heel effectief.
 
Kun je een voorbeeld geven van een campagnevideo voor een opdrachtgever? Jullie zijn al aan de slag toch voor klanten?
We hebben inderdaad al onze eerste klanten binnen, maar zitten nog in de pre-productie fase.
 
Was eigenlijk benieuwd naar hoe die datagedreven insteek er uitziet. Waar mensen zoal op zoeken en naar kijken.
Een voorbeeld (maar niet door Studio Catwise geproduceerd): zoek maar eens op Google op 'muur isoleren'. Je zult dan zien dat de eerste hit (onder de ingekochte advertenties) die Google aanbeveelt een YouTube video is van de Gamma. Dit heeft 5PM voor Gamma onderzocht en laten produceren.
 
Wat worden jouw taken binnen Studio Catwise?
Ik zal me vooral richten op het day-to-day management, en zal me focussen op het groeien van de business en dus veel met klanten om te tafel zitten.
 
Hoeveel mensen werken er bij Studio Catwise?
We bestaan pas sinds 1 mei, maar hebben al 5 mensen aangenomen en zijn nog in gesprek met 2 personen waarvan we hopen dat we ze snel aan het team kunnen toevoegen. Bizar als je bedenkt dat dit allemaal in corona tijd gebeurt.
 
Wauw dat gaat lekker! Dank voor je tijd en heel veel succes en plezier!
Dank je wel, leuk om te doen!
 
Foto: Lize Kraan